Zielona herbata – Właściwości, działanie, wpływ na odchudzanie, WADY

Zielona herbata doceniana jest na świecie już od tysiącleci. Zaliczana jest do jednych z najmniej przetworzonych rodzajów herbaty. Warto zauważyć, że w Chinach i Japonii jest to najpopularniejszy, klasyfikujący się zaraz po wodzie napój. Przez ostatnie lata, ta “moda” przenosi się również do krajów Europejskich z racji jej udowodnionych naukowo właściwości.

Napój z zielonych liści poprawia stan naszego zdrowia a najbardziej znany jest ze swojego zastosowania przy odchudzaniu i detoksie organizmu. Smak i aromat nie wszystkim przypada do gustu, jednak warto ją pić od czasu do czasu o czym przekonasz się czytając ten artykuł. Co prawda jej wady nie przewyższają zalet, jednak jeśli pijesz lub masz zamiar pić zieloną herbatę regularnie to najlepiej przeczytaj ten artykuł do końca.

 

Skład zielonej herbaty

Zielona herbata dobrej jakości jest poddawana obróbce zaraz po zerwaniu aby powstrzymać procesy fermentacji. Ta zasada pozwala zachować jej cenne substancje, które odpowiadają za jej liczne właściwości. W zielonej herbacie znajdziemy miedzy innymi: Witaminy: A, B, C, E; aminokwasy; alkaloidy; lipidy; teinę; garbniki i wiele mikroelementów takich jak: fluor, mangan, cynk, potas czy wapń.

Zielona herbata

Właściwości

Zielona herbata – sposób na odchudzanie?

Jest to najprawdopodobniej jedno z najpopularniejszych założeń na temat zielonej herbaty. Lecz czy rzeczywiście ma ona bezpośredni wpływ na utratę tkanki tłuszczowej? Jak pokazały badania, okazuje się że tak. Katechiny zawarte w jej składzie mają wpływ między innymi na zmniejszenie poziomu glukozy we krwi po spożyciu posiłku, przyśpieszenie metabolizmu oraz zmniejszenie apetytu.

Te czynniki z pewnością odgrywają ważną rolę jeśli chodzi o odkładanie się tkanki tłuszczowej. Dodatkowo, zielona herbata sprzyja pracy enzymów trawiennych oraz wzmaga termogeneze organizmu.

Wzmocniona odporność dzięki zielonej herbacie

Zielona herbata zawiera w sobie wiele składników usprawniających właściwą pracę układu immunologicznego. Znajdziemy w niej katechiny, które zaliczają się do przeciwutleniaczy o działaniu przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym. Pomagają oczyścić organizm z metali ciężkich oraz zahamować procesy starzenia.

Prócz tego cennego składnika, bezpośredni wpływ na naszą odporność mają aminokwasy i polifenole również zawarte w zielonej herbacie. Takie połączenie pozwala na skuteczną ochronę i wzmocnienie naszej odporności. Warto pić zieloną herbatę profilaktycznie szczególnie w okresach sezonowej grypy.

Wpływ zielonej herbaty na pracę mózgu

Świeży napar z zielonej herbaty sprzyja wydolności naszego mózgu, poprawia koncentrację, zmniejsza uczucie zmęczenia, zwiększa zdolności motoryczne, procesy kojarzenia oraz zapamiętywania. Wszystkie te właściwości zawdzięcza dużej ilości teiny w składzie. Warto od czasu do czasu zastąpić kawę świeżym naparem z zielonej herbaty, szczególnie w pracy bądź przed nauką.

Parzenie herbaty przez dłuższy czas (powyżej 3 minut) działa uspokajająco, zmniejsza uczucie stresu i niepokoju oraz pozwala nam szybciej zasnąć. Spędzenie wieczoru z filiżanką zielonej herbaty raz na jakiś czas jest w stanie zmniejszyć ryzyko zachorowania na arteriosklerozę, depresję i choroby starcze.

Poprawia krążenie

Zielona herbata zalecana jest w przypadku problemów z układem krążenia. Posiada w swoim skłądzie wiele składników przeciwdziałających odkładaniu się złogów w naczyniach krwionośnych, co umożliwia ich właściwą przepustowość. Dzięki zielonej herbacie możemy ograniczyć również wchłanianie cholesterolu do krwiobiegu a także zmniejszyć ryzyko powstania zakrzepów.

Zielona herbata, szczególnie parzona powyżej 3 minut, jest w stanie zmniejszyć poziom trójglicerydów oraz zapobiec nadciśnieniu i innym chorobom układu krążenia jak miażdżyca, udar mózgu czy zawał.

Zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór

Zawartość silnych przeciwutleniaczy jak katechiny i polifenole, pozwala uchronić nasze DNA przed destrukcyjnym wpływem komórek rakowych. Przeciwutleniacze mają za zadanie oczyszczać nasz organizm z wolnych rodników i toksyn, które zalegając w naszym organizmie mogą przyczynić się do rozwoju nowotworu. Dodatkową ich zaletą są również właściwości spowalniające starzenie się organizmu. Szczególnie zaleca się odpowiednią suplementację środkami z dużą ilością przeciwutleniaczy osobom palącym oraz pracującym w szkodliwym środowisku.

Wady zielonej herbaty

Powyżej przedstawiliśmy zalety zielonej herbaty. Warto zwrócić równie baczną uwagę również na jej skutki uboczne, których jest dość sporo w przypadku, gdy pijemy ją zbyt często bądź mamy problemy ze zdrowiem.

 

  • Może kolidować z lekami – Popijanie leków zieloną herbatą nie jest zalecane. Zwłaszcza w przypadku środków pobudzających lub wyciszających układ nerwowy. Zielona herbata posiada w swoim składzie kofeinę, która działa pobudzająco, więc leki mogą być nieskuteczne bądź działać zbyt silnie. Może to powodować zawroty głowy, przyśpieszone bicie serca i innymi problemami związanymi z układem krwionośnym.
  • Zielone herbata a ciąża -Zielona herbata, podobnie jak kawa ma negatywny wpływ na rozwój dziecka podczas ciąży. Zaleca się ograniczenie picia jej podczas trwania jak i w czasie karmienia. Zbyt częste picie tego napoju może być przyczyną wielu zaburzeń organizmu dziecka.
  • Zielona herbata jak kawa – nie należy z nią zbytnio przesadzać, szczególnie w przypadku krótkiego parzenia (3min). Działa ona jak kawa, również zawiera kofeinę i inne substancje pobudzające. Przedawkowanie może powodować bóle głowy, bezsenność, nerwowość, nadwrażliwość na bodźce, problemy z koncentracją, kołatanie serca itd.
  • Zielona herbata a anemia – Zbyt częste picie zielonej herbaty może prowadzić do rozwoju anemii. Polifenole zawarte w jej składzie przyczyniają się do hamowania wchłaniania żelaza z pożywienia, które jest niezbędne do prawidłowej pracy naszego organizmu. 
  • Osteoporoza – Zielona herbata może być również przyczyną osteoporozy ponieważ wypłukuje wapno z naszego organizmu.
  • Osad nazębny – Picie powyżej 2 filiżanek zielonej herbaty dziennie może powodować osad nazębny podobnie jak w przypadku palenia papierosów czy zbyt częstego picia kawy.

 

Jak widać nie warto zbytnio przesadzać z zieloną herbatą. Niemal wszystkie produkty, nawet te o zdumiewającym wpływie na nasz organizm mogą okazać się toksyczne w przypadku przedawkowania. 1-2 filiżanki dziennie w zupełności wystarczą.

Gdzie kupić zieloną herbatę i jak ją przygotować?

Zielona herbata już od długiego czasu jest łatwo dostępna w sklepach spożywczych i supermarketach na równi z czarną. Niestety w większości przypadków jej jakość pozostawia wiele do życzenia. Większość herbat z torebek powstaje z resztek rośliny, zamiast liści, które mają najbogatszy skład. Warto zatem spędzić nieco czasu i przetestować kilka jej rodzajów, które mogą różnić się nieco smakiem.

Jak parzyć zieloną herbatę?

Zielona herbata

Aby przygotować idealną, zieloną herbatę będziemy potrzebować suszu dobrej jakości, miękkiej wody o niewielkiej zawartości wapnia, niechlorowanej (warto przefiltrować wodę przed zagotowaniem). Ważny jest również czas parzenia i temperatura wody. Im dłużej ją parzymy tym bardziej cierpki i nieprzyjemny będzie miała smak.

Parzenie jej w zbyt gorącej wodzie umniejsza jej właściwości i aromat. Idealna temperatura to 80 st. C. Susz z zielonej herbaty może być zaparzany kilkakrotnie, co jest popularną praktyką w krajach z których się wywodzi. Częstym błędem jest także parzenie jej w zbyt dużych ilościach. Lepiej zaparzyć ją w małej filiżance, to w zupełności wystarczy.

Zobacz również:  Chlorella - właściwości, opinie, DZIAŁANIE

Post Author: Jakub

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *