Spirulina – Opinie, właściwości, działanie, cena

Spirulina to nazwa handlowa niebieskozielonych, jednokomórkowych alg, które porastają jeziora i inne zbiorniki ze słodką wodą. Są jednymi z najprostszych form życia występujących już od czasów pojawienia się życia na ziemi. Już na długo przed nami, ludność Meksyku i plemion afrykańskich traktowała ją jako źródło pożywienia.

Rozróżniamy ponad 30 odmian spiruliny. Zalicza się ona do grupy superfoods z racji bardzo dużej ilości składników odżywczych w swoim składzie, które pozytywnie działają na nasz organizm. Co ciekawe, zawiera imponujące stężenie białka spośród wszystkich jadalnych produktów które znamy. Ponadto jej ogromną zaletą jest duża odporność na temperaturę. Dzięki temu podczas transportu czy przetwarzania nie traci swoich cennych składników.

Korzystanie ze spiruliny w celach przemysłowych rozpoczęło się już w latach 70 XIX wieku. Szacuje się, że w 2020 roku roczna produkcja spiruliny wyniesie 220 tysięcy ton. W Polsce jest ona łatwo dostępna w postaci proszku do rozpuszczania bądź tabletek. Odkryjmy jej skład i zadziwiające właściwości, które z pewnością nakłonią nas do jej regularnego spożywania.

spirulina - Właściwości

Skład spiruliny

Jak już pisaliśmy, spirulina jest bardzo bogata w wiele składników odżywczych tj. białko, chlorofil, główne minerały, niezbędne kwasy tłuszczowe, pierwiastki śladowe oraz wiele przeciwutleniaczy. Istnieją osoby, które twierdzą że można przeżyć dość długi czas żywiąc się jedynie spiruliną (oczywiście nie polecamy sprawdzania tego założenia, zrównoważona dieta jest bardzo ważna).

Spirulina - Wartości odżywcze

Spirulina – Królowa białka

Spirulina posiada największą ilość białka spośród wszystkich znanych nam roślin jadalnych. Jest to źródło kompletnego białka zawierające 18 aminokwasów, co daje mu bardzo dobrą przyswajalność przez nasze organizmy. Mało osób jest świadomych tego, że białko nie odpowiada tylko za budowanie tkanki mięśniowej. Zwiększa również naszą wytrzymałość, normalizuje procesy zachodzące w mózgu, dba o nasze zdrowie psychiczne, przyśpiesza rekonwalescencję, wzmacnia kości i ma wiele innych zadań.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że białka pochodzenia zwierzęcego nie są tak łatwo przyswajalne jak białko pochodzące ze spiruliny. Warto zatem zadbać o prawidłowe zrównoważenie diety i uzupełnić ją o spirulinę i inne białka pochodzenia roślinnego.

Zawiera kwas alfa-linolenowy (GLA) 

Niewiele roślin i produktów może się pochwalić taką zawartością kwasu GLA, który ma znaczący wpływ na nasz organizm. Substancja ta jest jednym z głównych składników mleka matki – jest on istotny dla naszego prawidłowego rozwoju i wzrostu. Spożywanie go w dorosłym wieku odpłaci się nam lepszą kondycją włosów i skóry a także skuteczniejszym zwalczaniem zapalnych objawów artretyzmu. kwas alfa-linolenowy wspiera także alergików, łagodząc reakcje alergiczne poprzez blokowanie uwalniania histaminy.

Paul Pitchford, autor książki “Leczenie Za Pomocą Żywności Pełnowartościowej”, zaleca spożywanie kwasu GLA szczególnie osobom, które w wielu niemowlęcym nie były karmione mlekiem matki. Ma to zainicjować, rozwój hormonalny i umysłowy, który mógł nie nastąpić w wskutek braku odpowiednich składników odżywczych w fazie niemowlęcej. Zalecana dawka GLA to ok. 150-350mg dziennie. Już 10 gram spiruliny zawiera ok 130 mg tego kwasu.

Spirulina

Duża zawartość przeciwutleniaczy

Spirulina potrzebowała w swoim składzie wielu przeciwutleniaczy, które chroniły ją przed wieloma szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi jak np. promieniowanie ultrafioletowe. To właśnie dzięki temu przetrwała tak długo na ziemi. Co oznacza to dla nas? Przeciwutleniacze chronią nasze organizmy przed promieniowaniem, wolnymi rodnikami i toksynami znajdującymi się w jedzeniu i naszym otoczeniu.

Brak odpowiedniej ochrony może skutkować rozwojem wielu chorób i przyśpieszonym procesem starzenia się komórek oraz ich mutacji. Organizmy są wyposażone w mechanizmy oczyszczające ciało. Jednak w dzisiejszych czasach może okazać się to niewystarczające. Szczególnie u osób w podeszłym wieku.

W spirulinie znajdziemy między innymi takie przeciwutleniacze jak: zeaksantyna, dysmutaza ponadtlenkowa, fikocyjanina, chlorofil i beta-karoten (oraz inne karotenoidy).

Siarka w spirulinie

Spirulina posiada w swoim składzie kilka rodzajów biodostępnych form siarki, można wyczuć to w jej smaku, który podobny jest do gotowanego jajka. To kolejny ważny składnik, który odpowiada za wzmocnienie układu odpornościowego, poprawę kondycji skóry, czynności wątroby i trzustki, pomaga w oczyszczaniu tkanek z toksyn i wiele innych właściwości.

Spirulina – Właściwości 

Z racji bardzo dużej ilości składników odżywczych, witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i ważnych związków, spirulina posiada szerokie działanie prozdrowotne na nasz organizm. Wspomaga układ odpornościowy, łagodzi stany zapalne, polepsza wygląd naszych włosów, skóry i paznokci oraz wiele innych. Poniżej opiszemy dokładniej najważniejsze z nich.

Wspomaga układ odpornościowy

Istnieją potwierdzone badania [1], opisujące wpływ spiruliny na układ odpornościowy. Ich wyniki okazują się obiecujące. Regularne stosowanie spiruliny, w połączeniu ze zdrową, zbilansowaną dietą wzmacnia układ odpornościowy poprzez zwiększenie produkcji przeciwciał i cytokin co pozwala na lepszą odpowiedź odkładu odpornościowego na szkodliwe mikroorganizmy i wirusy atakujące nasz organizm.

Ponadto, jak zauważyli naukowcy, spirulina powoduje wzrost populacji makrofagów oraz zwiększa ich skuteczność w niszczeniu mikroorganizmów, nawet pomimo negatywnego wpływu toksyn i patogenów na organizm.

Gdy w organizmie rozpoczyna się produkcja nowych komórek układu odpornościowego w krwiobiegu, komórki te skupiają się w wielu miejscach naszego organizmu poprawiając odporność i ogólny stan naszego zdrowia na dłuższy czas.

 Ułatwia odchudzanie

Spirulina co prawda nie działa bezpośrednio na utratę tkanki tłuszczowej, jednak z pewnością jest dobrym produktem uzupełniającym. Zawiera wiele niezbędnych witamin (o które warto zadbać podczas diety redukcyjnej), pomaga oczyścić organizm z toksyn (co ułatwia organizmowi proces metabolizmu tłuszczów i przyswajalność składników odżywczych z pożywienia). Zwiększenie ilości białka w diecie wpływa także na większe uczucie sytości po posiłku. Dodatkowo, fenyloalanina (również zawarta w spirulinie) hamuje ośrodek głodu zlokalizowany w bocznej części podwzgórza.

Spirulina a alergia

Jeśli masz problemy z sezonową alergią to poza standardową suplementacją lekami możesz dodać do swojej diety również spirulinę. Zmniejsza ona objawy skutków alergii tj. zapalenie błony śluzowej, wydzielina z nosa, swędzenie, kichanie itd. Tą właściwość zawdzięcza głównie kwasowi GLA i przeciwutleniaczom.

Istnieje badanie, w którym brało udział 270 dzieci żyjących w wysoce radioaktywnych obszarach w okolicach Czarnobyla. Cierpiały one na chorobę popromienną i wykazywały wysoką podatność na alergię. Zalecono im spożywanie 5g spiruliny dziennie. Efektem było obniżenie poziomu IgE we krwi, co doprowadziło do częściowego ustąpienia reakcji alergicznych.

Inne badania[2], przeprowadzone na szczurach dowiodły, że spirulina jest w stanie złagodzić reakcje alergiczne poprzez blokowanie uwalniania histaminy zależnie od dawek.

Wpływa korzystnie na układ krwionośny

Bogaty skład spiruliny wskazuje na jej właściwości mogące złagodzić objawy anemii, zwiększyć poziom hemoglobiny we krwi, poprawić jakość krwi i wpłynąć pozytywnie na produkcję czerwonych krwinek. Powodem tego jest bardzo duża ilość żelaza (tyle samo co czerwone mięso) oraz wysokie stężenie chlorofilu w składzie (która usprawnia produkcję krwi). Jeszcze jednym ważnym składnikiem jest fikocyjanina. To pigment wspomagający produkcję komórek macierzystych w szpiku kostnym, które nazywa się początkowymi. Mogą się one przemienić w białe lub czerwone krwinki.

Może zapobiec powstaniu raka

Istnieje ponad 70 naukowych artykułów [3] opisujących wpływ spiruliny na komórki rakowe. Nie bez powodu. Każde z badań wykazuje obiecujące wyniki. Nadal należy przeprowadzić bardziej szczegółowe badania na ludziach, jednakże możemy napisać, iż połączone właściwości antyoksydacyjne i immunologiczne spiruliny mogą mieć możliwy wpływ na niszczenie guza, a tym samym odgrywają rolę w zapobieganiu nowotworom.

Spirulina jest idealna dla wegetarian

Dieta bez mięsa może być często zbyt uboga w białko, które jest niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu. Wegetarianie co prawda spożywają białko ze źródeł roślinnych jak chociażby soczewicę, produkty sojowe, orzechy czy fasolę, jednak nie jest ono tak dobrze przyswajalne jak to w postaci spiruliny. Dodatkowo, białko ze spiruliny posiada najwięcej aminokwasów spośród produktów roślinnych jak chociażby tryptofan, który jest niezbędny w organizmie do produkcji serotoniny. Serotonina zaś jest substancją niezbędną do dobrego samopoczucia i stanowi ochronę przed stresem. Jej niedobór może prowadzić do depresji, zaburzeń prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz wielu przewlekłych chorób.

Spirulina – Dawkowanie

Spożywanie spiruliny najlepiej zacząć od najmniejszych dawek i stopniowo je zwiększać. Oto zalecane dawkowanie:

  • Początkujący lub dziecko (od 6 do 9 lat): 3-5 gram dziennie
  • Dzieci/młodzież w wieku 10-18 lat i dorośli: 6-10 gram dziennie
  • Dawka terapeutyczna: 11-20 gram dziennie
  • Dawka dla sportowców i osób ciężko pracujących fizycznie: do 30 gram dziennie

Przedawkowanie spiruliny, jak w przypadku każdego superfood tak bogatego w wartości odżywcze jest możliwe. Może się ono wiązać z wydaleniem jej nadmiaru z organizmu. Należy stopniowo zwiększać dawkowanie i obserwować swój organizm.

U niewielkiej ilości osób mogą wystąpić skutki uboczne w postaci biegunki, bólu brzucha, wysypki, nudności, zawroty głowy, zaburzenia snu itd. Oznacza to że dawka jest zbyt duża lub po prostu nasz organizm nie toleruje tego produktu. W przypadku nasilonych objawów należy odstawić spirulinę i skonsultować się z lekarzem.

Spirulina

Na co zwrócić uwagę przy zakupie spiruliny?

Spirulina jest dostępna w postaci ciemnozielonego proszku, tabletek, batonów czekoladowych i energetycznych z surową spiruliną. Najpopularniejsze produkty to sproszkowana spirulina, którą kupimy za 10-15 złotych za 100 gram. Można wykorzystywać ją do robienia różnego rodzaju szejków i łączyć z innymi superfoods czy zdrowymi produktami jak zielony jęczmień, dodawać do deserów na zimno itd.

Tabletki ze spiruliną kosztują od 30 do 60 złotych za 180 kapsułek w zależności od wielkości dawki i producenta. Na rynku dostępne są również mieszanki – spirulina i chlorella w jednym. 

W przypadku zakupu sproszkowanej, suszonej spiruliny najlepiej wybrać produkt organiczny i certyfikowany, pochodzący z wiadomego miejsca. Spirulina powinna posiadać świeży zapach po otwarciu opakowania. Zepsuta spirulina wydziela kwaśną, nieprzyjemną woń. 

Gdy kupujesz spirulinę w postaci tabletek to staraj się unikać produktów w których wykorzystano substancje wiążące, które zapobiegają ich rozpadaniu się. Spirulina posiada właściwości, dzięki którym klei się naturalnie, żadne dodatki nie są wymagane. 

Podsumowanie

Spirulina jest znana i ceniona już od bardzo dawnych czasów. Jej budowa oraz zawarte w niej cenne składniki pozwoliły jej się obronić przed wieloma epidemiami, wirusami i innymi wrogami na przestrzeni czasów. W dzisiejszych czasach powinniśmy ją docenić w szczególności.W naszym pożywieniu i środowisku wokół znajduje się wiele zanieczyszczeń i chemii. Spirulina pomoże nam wydalić toksyny i wolne rodniki z organizmu, dodać wigoru, poprawić kondycję organów wewnętrznych oraz skóry, paznokci i włosów.

Nie bez powodu przeprowadzono wiele badań z jej udziałem, które udowodniły jej wielką siłę. Polecamy wypróbowanie jej każdemu kto ma problemy z dostarczeniem wystarczającej ilości składników odżywczych z pożywienia, sportowcom, osobom ciężko pracującym, wegetarianom i osobom nadużywającym wszelkiego rodzaju. Jak się okazuje, jej wartości odżywcze wspomagają prawidłowe funkcjonowanie naszego mózgu, dlatego też osoby, które mają problemy z koncentracją również powinny ją wypróbować.

Źródło:

Post Author: Jakub

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (198 votes, average: 4,69 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *