Pitaja – Smoczy owoc – Właściwości, jak jeść, smak, gdzie kupić

Smoczy owoc (pitaja, truskawkowa gruszka) to owoc pochodzący z tropikalnych rejonów Ameryki Południowej i Azji, gdzie rośnie w obfitości.  Fanów średniowiecznych czasów rycerzy i smoków musimy rozczarować – nie ma on żadnych magicznych właściwości. Jego nazwa “smoczy owoc” pochodzi od jego zewnętrznej budowy, która przypomina łuski smoka.  

Pitaja jest owalnego kształtu, gabarytami przypomina owoce z naszych regionów, przez co często nazywana jest również “truskawkową gruszką”. Jej najpopularniejsza odmiana wewnątrz jest koloru białego z mnóstwem nasion, które każdy fan zdrowego odżywiania skojarzy podobieństwem do nasion chia. Możemy spotkać się również z odmianami, które mają czerwony miąższ wewnątrz, bądź z zewnątrz są koloru żółtego. 

Pitaja

Pitaja jest owocem niektórych gatunków kaktusa. Co ciekawe, kwiaty tej rośliny rosną jedynie nocą, przez co przypisuje się jej również nazwę “Królowej Nocy” bądź też “Księżycowego kwiatu”.

Wartości odżywcze – Co ma w sobie pitaja?

Smoczy owoc możemy bez obaw zaliczyć do grupy superfoods. Posiada bardzo dużo witamin i jednocześnie jest niskokaloryczna. W 100 gramach owocu znajdziemy jedynie ok. 50 kalorii. Jako roślina tropikalna, ma w sobie dużo wody (powyżej 80% – dla porównania arbuz ma ok. 92%). 

  • Wartości odżywcze (100 g):
    • Energia: 50kcal
    • Białko: 1.4g
    • Węglowodany: 11.8g
    • Tłuszcz: 0.3g
    • Błonnik: 1.9g
  • Witaminy (100g):
    • Witamina C – 20.5 mg
    • Tiamina – 0.04 mg
    • Ryboflawina – 0.05 mg
    • Niacyna – 0.16 mg
    • Witamina B6  – 0.029 mg
  • Minerały (100g):
    • Wapń – 8.5 mg
    • Żelazo – 1.9mg
    • Fosfor – 22.5 mg

Smoczy owoc – Właściwości

Jest źródłem takich witamin jak witamina C, której przypisuje się właściwości opóźniające starzenie się skóry, wspomagające gojenie się ran i regeneracyjne np. przy bólach mięśni i stawów.

W jej składzie znajdziemy również inne witaminy tj. witamina A, która m. in. usprawnia pracę siatkówki, witaminy z grupy B, fosfor, wapń i żelazo. Taki pomaga w pewnym stopniu uzupełnić braki tych elementów w codziennej diecie.

 

Pitaja jest także owocem bogatym w betalainy, czyli naturalne barwniki, które mają silne właściwości przeciwutleniające. Hamują proces utleniania się lipidów, przeciwdziałają kardiotoksyczności (niekorzystne zmiany w układzie sercowo-naczyniowym wywołane chemioterapią) i mają działanie ochronne dla czerwonych krwinek w naszym organizmie. Co ważne, związki te są zawarte jedynie w bardzo niewielu produktach jak burak ćwikłowy, opuncja, boćwina, amarantus i ulluko.

Wsparcie trawienia

Pitaja - smoczy owoc

Błonnik pomaga naszemu organizmowi w trawieniu i wspomaga go w wydalaniu toksyn z organizmu. Niewystarczająca jego ilość w diecie może powodować problemy trawienne tj. zaparcia, biegunki itd. Świeża pitaja w 100g ma w ok. 1.5-1.9g błonnika, zaś wersja suszona aż 10 gram na 100 gram produktu. Dużo tej substancji zawarte jest także w skórze tego owocu. Nie zalecamy jednak spożywania zewnętrznej części. Smoczy owoc to roślina rosnąca poza naszym rejonem i nigdy nie jesteśmy pewni, czy jego skóra nie została spryskana szkodliwymi substancjami aby opóźnić jego dojrzewanie i tym podobne.

 

Pitaja w swoim składzie zawiera również oligosacharydy. Działają one jak prebiotyki, wpływając pozytywnie na  zdrowie jelit i usprawniając pracę układu trawiennego.

Zapobieganie i leczenie cukrzycy

Smoczy owoc sprawdzi się również przy profilaktycznym zastosowaniu przeciw cukrzycy i jako leczenie uzupełniające. Za tą właściwość również odpowiada błonnik, dzięki któremu organizm może skuteczniej ustabilizować poziom cukru we krwi i utrzymać prawidłowy jego poziom. Pitaja może pomóc w zapobieganiu nagłych skoków cukru we krwi, które najczęściej występują po spożyciu np. przetworzonego jedzenia o wysokim wskaźniku IG.

Zdrowsze serce

Każdego roku z powodu chorób sercowo-naczyniowych, jak np. choroba niedokrwienna serca umiera aż 175 milionów osób. To ok. 31 procent wszystkich zgonów na świecie.

Badania opublikowane w Journal of Pharmacognosy Research wykazały, że smoczy owoc pomaga w złagodzeniu złego cholesterolu i pomaga w utrzymaniu odpowiedniego stężenia dobrego cholesterolu (HDL) w organizmie.

Dodatkowo pitaja ma w sobie niezliczoną ilość czarnych nasion, których nie należy pomijać. Jest to bardzo dobre źródło kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Odpowiednia ilość tych kwasów w diecie pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Opóźnianie starzenia się

Przeciwutleniacze zawarte w smoczym owocu odpowiadają także za utrzymanie naszego organizmu w dobrej kondycji również od zewnątrz. Pitaja posiada te właściwości z racji zawartości witaminy C. Kolejny składnik tego owocu jakim jest fosfor, zwiększa siłę przeciwdziałania starzeniu się. Jest on ważnym minerałem, który znajduje się w każdej komórce ciała. Stanowi on około 1 procent całkowitej wagi człowieka.

Ochrona przed rakiem

Pitaja zawiera w sobie również fitoalbuminę. Związek ten w połączeniu z witaminą C i minerałami sprawia, że owoc ten jest ceniony w dużym stopniu również dobrym sprzymierzeńcem w zapobieganiu rozwoju komórek rakowych.  Kolejny z składników to Likopen, który znajduje się także w pomidorach. Wyniki badań wskazują, że wykazuje on “chemoprewencyjne właściwości przeciw rakowi prostaty, piersi, skóry i wątroby” [źródło: 1, 2]. Chemoprewencja to wykorzystywanie naturalnych lub syntetycznych substancji w celu odwrócenia, zahamowania lub opóźnienia procesu kancerogenezy.

 

Gdzie kupić smoczy owoc, jak jeść i przyrządzać?

Smoczy owoc - jak jeść pitaja

Smoczy owoc można nabyć w popularnych supermarketach jak Kaufland, Tesco, Biedronka i Lidl. 1 sztuka kosztuje kilka złotych. Waga jednego owocu to około 240 gram. Po pozbyciu się skorupy i elementów niejadalnych ok. 150 gram. Dobrze smakuje na surowo, lecz może być również składnikiem sałatek owocowych. Jej smak można porównać do mało kwaskowatego kiwi. Owoc ten jest bardziej orzeźwiający od jabłka a jego konsystencja jest podobna do mandarynki.

 

Zobacz również:  Nasiona Chia - Opis, właściwości, opinie, dawkowanie

Post Author: Jakub

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *