Olej lniany – Właściwości, zastosowanie, dawkowanie

Olej lniany tłoczony jest z nasion lnu, które znane i cenione są na świecie już od setek lat. Sam Hipokrates zalecał stosowanie oleju lnianego przy niektórych chorobach i stanach zapalnych a Mahatma Gandhi opisywał siemię lniane jako sposób na zdrowie. Po przeanalizowaniu wielu przeprowadzonych badań z użyciem oleju lnianego, możemy potwierdzić iż mieli ku temu wyraźne powody.

Olej lniany

Olej lniany – Skład

W składzie oleju lnianego znajdziemy około 45% tłuszczu na które składają się kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Kwasy te są niezbędne w naszej diecie dla utrzymania dobrego poziomu cholesterolu. Nasz organizm nie potrafi sam ich wytworzyć dlatego ważne jest aby były one regularnie dostarczane wraz z pożywieniem. Wielonasycone kwasy tłuszczowe służą również jako budulec błon komórek naszym organizmie i biorą udział w wielu procesach życiowych.




Olej z lnu jest również bogaty w witaminę E, która odpowiada za działanie antyoksydacyjne, przeciwdziała bezpłodności oraz starzeniu się organizmu. Witamina ta jest bardzo częstym składnikiem wielu kremów nawilżających i przeciwzmarszczkowych. Nazywa się ją witaminą płodności i młodości. 

  • Na 100 g
    • Wartość energetyczna (kcal) 884
    • Tłuszcz 100 g
    • Kwasy tłuszczowe nasycone 9 g
    • Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 68 g
    • Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 18 g
    • Kwasy tłuszczowe trans 0,1 g
    • Cholesterol 0 mg
    • Sód 0 mg
    • Węglowodany 0 g
    • Błonnik 0 g
    • Cukry 0 g

Właściwości i zastosowanie oleju lnianego

Olej lniany potrafi wspomóc nasz organizm na wiele sposobów. Poniżej przedstawiamy najbardziej imponujące właściwości. Olej ten przyda się osobom ze zniszczonymi włosami, wysuszoną skórą, odchudzającym się, doświadczającym częstych problemów żołądkowych, męczących się z opryszczką i w wielu innych przypadkach. Możemy korzystać z jego właściwości również profilaktycznie jako ochrona przed wieloma schorzeniami. 

Olej lniany a odchudzanie

Olej lniany a odchudzanie

Olej lniany pomaga utrzymać ruchy w układzie trawiennym usprawniając trawienie. Dzięki takim właściwościom, nasz organizm pozbędzie się zbędnych kilogramów i usprawni oczyszczanie organizmu z toksyn. Utrzymanie układu trawiennego w dobrej kondycji jest kluczowym elementem utraty wagi i prawidłowego funkcjonowania.

Badania w 2015 roku opublikowane w Journal of Nutrition, potwierdziły że dodanie oleju lnianego przy diecie opierającej się na redukcji tkanki tłuszczowej, nie tylko pomogło w zrzuceniu kilogramów, lecz także zmniejszyło liczbę markerów stanu zapalnego w organizmie [źródło]. Oznacza to, że dodając olej lniany do diety redukcyjnej nie tylko usprawnimy odchudzanie, lecz doprowadzimy także do innych korzyści jak zmniejszenie liczby stanów zapalnych w organizmie.

Olej lniany na zaparcia i biegunkę

Zaparcia pojawiają się, gdy przepływ odpadów spożywczych przez przewód pokarmowy jest utrudniony. Najczęściej towarzyszą im inne objawy jak gazy, wzdęcia, ból pleców lub ogólne zmęczenie. Jednym z tradycyjnych zastosowań oleju lnianego było właśnie zmniejszenie zaparć. Olej lniany działa jako “smar” jelita grubego. To naturalny i łagodny specyfik leczący tą dolegliwość

Jak wykazały badania wykonane w 2015 roku, olej lniany ma podwójną skuteczność zarówno jako remedium na zaparcia jak i wsparcie dla organizmu podczas biegunki [źródło]

Olej lniany na włosy

Olej lniany na włosy

Stosowanie oleju z lnu bezpośrednio na włosy sprawi, że włosy będą bardziej nawilżone i błyszczące, rosnąc przy tym szybciej. Olejowanie włosów powinno stosować się co najmniej 2 razy w tygodniu, nakładając go na włosy na noc i związując w warkocz. Rano należy umyć włosy delikatnym szamponem. Dotarliśmy do informacji, że po około 3 miesiącach takiej kuracji, stan włosów poprawi się w znaczący i widoczny sposób. Szczególnie zalecany jest kobietom, których włosy są wysuszone i obciążone częstymi zabiegami jak farbowanie włosów, używanie prostownicy, lokówki itd. Olej lniany uzupełni m. in braki kwasów omega-3, których niedobór często kojarzony jest z osłabioną strukturą włosa, łamliwością i rozdwojonymi końcówkami.

Olej lniany pomoże na cellulit

Konsumpcja oleju lnianego pomaga zwiększyć produkcję kolagenu w organizmie, którego w miarę upływu lat naturalna produkcja maleje. Zmiany strukturalne tkanek skóry, w tym również osłabionego kolagenu, przyczyniają się do większej widoczności cellulitu. Skóra jest cieńsza, przez co jest niezdolna do skutecznego ukrycia nieregularności utworzonych poprzez powierzchnię tkanki łącznej i tłuszczowej. Regularne spożywanie oleju lnianego, zaradzi temu problemowi w pewnym stopniu.

Zmniejsza wypryski

Wyprysk to dość często spotykane zaburzenie skóry. Objawia się czerwoną, swędzącą i suchą skórą, która często pęka. Taki stan zapalny najczęściej wywołany jest reakcją alergiczną na substancje chemiczne jak mydła czy perfumy lub produkty spożywcze zawierające dużo chemii. Aby uniknąć wyprysków należy dbać o swoją dietę, odstawić uczulające produkty i dodać niezbędne kwasy tłuszczowe do swojej diety, które poprawiają elastyczność i konsystencję skóry. Olej lniany to bardzo dobry wybór na dostarczenie tych składników naszemu organizmowi.[źródło]

Olej lniany na twarz i skórę

Olej lniany na skórę

Olej lniany to dobre źródło kwasów tłuszczowych, który uzupełnia braki w naszym organizmie zarówno od wewnątrz jak i od zewnątrz. Wysoka zawartość omega -3 pomaga zahamować wszelkiego rodzaju zmiany trądzikowe i wypryski na naszej twarzy. Ukoi również podrażnioną i wysuszoną skórę. Regularne stosowanie oleju z lnu pozwoli na utrzymanie skóry w dobrej kondycji i witalności minimalizując zmiany skórne, ciemne plamy, obrzęki i zmarszczki. 

 

 

Możemy go wykorzystać go na twarz jak maseczkę i wymasować nim świeżo oczyszczoną, lekko wilgotną skórę lub wykorzystywać do usuwania makijażu. Olej ten ponoć poradzi sobie bez problemu z makijażem wodoodpornym. 

Oleju z lnu stosowany na całej powierzchni skóry przyniesie takie same efekty. Jego właściwości wzmocnią skórę, nadadzą jej zdrowy wygląd i ochronią przed wysuszeniem i podrażnieniem. Jak napisaliśmy poniżej, olej z lnu pomaga również walczyć z cellulitem.

Wspiera zdrowie serca

Istnieją dowody na to, że spożywanie żywności bogatej w kwas alfa-linolenowy jak olej lniany może leczyć i zapobiegać chorobom serca jak chociażby zawał serca. Przeprowadzone badania udowodniły, że kobiety, które spożywały 1.5 grama kwasu ALA dziennie, zredukowały ryzyko nagłej śmierci z powodu problemów z sercem aż o 46 procent. W składzie oleju lnianego znajdziemy 30-60% kwasu alfa-linolenowego.

Olej lniany w walce z rakiem

Olej z lnu jest dobrze znany w świecie naturalnego leczenia raka. Jest to częsty składnik diety jak np. dieta Budwiga przeciw rakowi. Badania wykazały, że olej lniany zapobiega również rozwojowi nowotworów sutka.

Jedne z badań wykonane w 2016 roku potwierdziły, iż ALA zawarty w oleju lnianym przyczynia się do zmniejszenia wzrostu komórek raka piersi zmieniając szlaki sygnałowe [źródło]. Inne badanie z Journal Nutrition and Cancer potwierdza, że olej lniany to bardzo dobra terapia uzupełniająca dla szerokiego wachlarza raka piersi. Wyniki badań wyraźnie pokazują, że kwas alfa-liponowy przyczynia się również  do apoptozy, zaprogramowanej śmierci komórek rakowych [źródło].

 Leczy zespół Sjogrena

Zespół Sjogrena to zaburzenie układu odpornościowego rozpoznawalnego przez dwa najczęstsze objawy – suche usta i oczy. Spożywanie oleju z lnu w formie doustnej może pomóc w leczeniu tej choroby. Wyniki wykazały, że spożywanie oleju z lnu w formie kapsułek (1-2 gramy dziennie) zmniejsza stan zapalny oka i objawy zapalenia spojówki [źródło].

 

Dawkowanie oleju lnianego i skutki uboczne

Olej lniany to najczęstsza forma przyjmowania siemienia lnianego w celach leczniczych. 1 łyżka stołowa (15ml) w zależności od producenta zawiera ok. 7 gram ALA i 130 kalorii. W niskich temperaturach może być nieco zmętniały. Po odstawieniu do temperatury pokojowej, po pewnym czasie uzyska swoją przejrzystą barwę bez strat jakości. Olej lniany można znaleźć w sklepach również w postaci kapsułek, które zawierają zazwyczaj 500 miligramów ALA na 1000 miligramów kapsułki. 

Olej lniany dawkowanie

Średnio przyjęte dawkowanie opisywane przez producentów wynosi:

  • Profilaktycznie – osoby dorosłe:
    • 1-2 łyżeczek stołowych (15-30ml)
    • 1-2 kapsułek dziennie w trakcie posiłku. 

Im większa dawka tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia działań niepożądanych ze strony przewodu pokarmowego. W przypadku zbyt dużych dawek lub niewystarczającego nawodnienia organizmu może wystąpić niedrożność jelit i inne nieprzyjemne dolegliwości.

NIE zalecamy zwiększania dawki na własną rękę bez odpowiedniej wiedzy na ten temat. Jeśli zależy nam na leczeniu schorzeń, chorób czy stanów zapalnych za pomocą oleju lnianego, to powinniśmy skonsultować to z lekarzem lub sięgnąć do książek jak np. Dieta Dr. Budwig.

 

Olej lniany w kuchni

Olej z lnu niestety nie nadaje się do smażenia i używania w wysokich temperaturach. Nie jest to tego przystosowany i mógłby stracić wiele właściwości w takim procesie. Możemy go jednak używać jako dodatek do sałatek, surówek jako dodatek, bądź mieszając z musztardą lub majonezem. Zalecamy wypróbowanie go w sałatce caprese jako zamiennik oliwy z oliwek.

Olej lniany w diecie jako dodatek

  • Olej lniany jest dobrym dodatkiem również do warzyw, zasmakujemy w ratatouille, mixach warzywnych na patelnię, gulaszu z warzyw, dodając im mnóstwo dobrych właściwości prozdrowotnych. Gdy smak oleju jest nadmiar wyczuwalny to wystarczy dodać ziół lub przypraw. 
  • Olej z lnu do mięsa – Jak pisaliśmy, nie można na nim smażyć, jednak to nie ogranicza jego możliwości w przypadku mięs. Możemy wykorzystać go jako dodatek do sosu. Umiejętnie przemycimy go także do dań jednogarnkowych jak strogonowa, mięsne kociołki, gulasz itd.
  • Olej z nasion lnu pomoże również wzbogacić wartości odżywcze wielu deserów w postaci koktajli owocowych czy owsianek. Po dodaniu niewielkiej ilości nie powinniśmy odczuć jego smaku. 

 

Olej lniany – jaki wybrać, cena, gdzie kupić

Olej z lnu - dawkowanie i skutki uboczne

Olej lniany jest dostępny w sklepach ze zdrową żywnością a nawet w niektórych sklepach spożywczych i aptekach. Najlepiej porównać wszystkie dostępnych specyfiki na rynku i znaleźć najbardziej odpowiedni dla siebie w optymalnym przedziale cenowym. Dobrym wyborem jest również porównanie cen w sklepach internetowych ze zdrową żywnością. Bardzo często ten sam olej o niemal identycznym składzie jest nawet 2 razy droższy. 

Olej ma być nierafinowany, nieoczyszczony w nie przepuszczającej światła, najlepiej szklanej buteleczce. Data ważności takiego oleju nie jest zbyt długa z racji braku sztucznych dodatków. Warto o tym pamiętać i nie robić zbyt dużego zapasu. 

Olej lniany w diecie Dr. Budwig

Dieta Dr. Joanny Budwig

Dieta Dr. Budwig w dużej mierze opiera się na oleju lnianym. Jej zasady nakłaniają do zmiany przyzwyczajeń żywieniowych i wybierania produktów, które są przetworzone w jak najmniejszym stopniu. Olej z lnu jest jednym z priorytetowych źródeł tłuszczu w diecie podczas pierwszych tygodni do kilku miesięcy. W tym czasie zaleca stosowanie nawet 6-8 łyżeczek oleju lnianego w celu nasycenia komórek organizmu kwasami omega-3 i uzupełnieniu niedoborów. Warto jednak zważać na to, że takie dawki mogą skutkować gromadzeniem się nadmiernej tkanki tłuszczowej w organizmie.

Stosowanie takich ilości wiąże się z wyrzeczeniami i przestrzeganiem reszty zasad diety jak np. ograniczenie bądź całkowite zlikwidowanie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Nasz organizm wykorzysta pierwsze tłuszcze pochodzące z oleju lnianego. Reszta może być gromadzona w organizmie. Dzięki tej diecie możemy wyleczyć wiele schorzeń takich jak stany zapalny, choroby autoimmunologiczne, problemy z układem nerwowym, układ sercowo-naczyniowy, układ trawienny, zaparcia, hemoroidy, nadwagę, cukrzycę itd. 

Podsumowanie

Olej lniany okazuje się kolejnym darem natury o świetnych właściwościach prozdrowotnych. Jest dobrym źródłem kwasów tłuszczowych i witamin m. in. witaminy E. Dzięki czemu niesie nam ulgę i chroni przed wieloma schorzeniami, chorobami i stanami zapalnymi. Możemy stosować go zewnętrznie na skórę i włosy, przyjmować doustnie lub traktować jako dodatek do wielu potraw. Przyda się w domowej apteczce jako pomoc w zaparciach i biegunce. Osoby z ryzykiem zachorowania na raka, choroby serca itd. mogą stosować go profilaktycznie. Kobiety walczące z cellulitem oraz pragnące utrzymać skórę swojego ciała w dobrej kondycji, również docenią jego właściwości.




Źródło: 


Zobacz także nasze inne artykuły:

Ashwagandha - Opinie, właściwości, skutki uboczne
Czarnuszka - Olej z czarnuszki - Właściwości, zastosowanie, opinie

Post Author: Jakub

2 thoughts on “Olej lniany – Właściwości, zastosowanie, dawkowanie

    Łukasz

    (Czerwiec 29, 2017 - 8:37 pm)

    Bardzo ciekawy artykuł, który mocno wyczerpuje temat oleju lnianego. Chciałby zapytać czy w planach jest stworzenie tak dokładnego opisu oleju konopnego? Jeżeli tak to z niecierpliwością będę czekał. Życzę powodzenia w dalszych artykułach.

      Jakub

      (Czerwiec 29, 2017 - 8:52 pm)

      Dziękujemy za pozytywną opinię. Tak, z pewnością wkrótce pojawi się artykuł na temat oleju konopnego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *