Co się dzieje w organizmie gdy zjesz dużo słodyczy?

1
92

Przyzwyczailiśmy się do tego że od czasu do czasu (bądź co jeszcze gorsze codziennie) lubimy zjeść mieszankę cukierków, z lodami chipsami czy zbyt dużą ilość ciasta. Na krótką metę daje nam to przyjemność, jednak w dłuższym okresie czasu to najgorsza rzecz jaką możesz zrobić jeśli dbasz o swój organizm i chcesz żyć długo i zdrowo.

Jedno z badań wykonanych przez UC San Francisco wykazało że soda jest w stanie postarzyć nasze ciało tak szybko jak papierosy i inne cięższe używki. Nadmiar cukru we krwi to nie tylko sprzyja wzrostowi tkanki tłuszczowej. Posiada również wiele innych, bardziej poważnych skutków ubocznych. Postaramy się opisać najważniejsze w nadziei, że postarasz się ograniczyć cukry proste w swojej diecie.

Jak organizm reaguje na cukry proste?

Możemy wyróżnić tutaj 3 etapy, które wiążą się ze zjedzeniem słodyczy. Najpierw nasz mózg reaguje na cukry podobnie jak na ciężkie narkotyki typu kokaina powodując wywołanie dwóch ważnych substancji chemicznych jak serotonina i dopamina. Jak tłumaczą lekarze, uzależniamy się od tego uczucia. Możemy odczuć wzmożone zapotrzebowanie na słodycze również w przypadku gdy nasz mózg produkuje zbyt duże ilości kortyzolu(hormonu stresu).

Jest to dla nas sposób ucieczki od stresujących sytuacji bądź znudzenia, który jak się okazuje wcale nie jest taki dobry. Wytworzenie sobie nawyku częstego jedzenia słodyczy powoduje samonapędzające się koło i jak w przypadku narkotyków chcemy coraz więcej i więcej niszcząc nasz organizm.

Następnie nadchodzi czas na wyrównanie poziomu cukru we krwi, który jest nadzwyczaj wysoki. Nasze organizmy uwalniają insulinę produkowaną w trzustce. Jej zadaniem jest ustabilizowanie poziomu cukru we krwi poprzez wchłonięcie nadmiaru glukozy.

Po tym jak insulina wykona swoje zadanie, poziom cukru we krwi spada. Otrzymaliśmy chwilową dawkę “szczęścia” i energii a teraz pora na spadek, czyli senność i uczucie wyczerpania. W takim stanie mamy ochotę jedynie na to aby położyć się na kanapie i zasnąć.

Cukry proste nie mają nam nic do zaoferowania…

Gdy mamy nawyk częstego jedzenia dużych ilości cukrów prostych to po prostu będziemy ciągle czuć się zmęczeni, głowni i spragnieni. Nasz organizm potrzebuje również tłuszczów i białka do prawidłowego funkcjonowania. O ile zjedzenie cukierka na deser po pełnowartościowym posiłku nie jest tak złe to zastępowanie śniadania, obiadu czy kolacji batonem bądź innymi słodyczami może okazać się naprawdę bardzo złym pomysłem.

…oraz powodują nadwagę

Równanie jest bardzo proste: Nadmiar cukru to również nadmiar kalorii, który zostaje magazynowany w postaci tłuszczu w naszym organizmie. Słodycze nie dość że posiadają w sobie same cukry proste to nie zawierają niemal żadnego błonnika ani białka (które odpowiadają za uczucie sytości) przez co jesteśmy w stanie zjeść o wiele więcej zanim poczujemy że mamy dość.

Naszym zdaniem, odchudzanie jest proste (zobacz: odchudzanie metodą małych kroków) ale równie łatwe jest przybieranie na wadze. Jedząc jeden batonik dziennie oraz pijąc butelkę Pepsi czy Coca-coli dostarczamy naszemu organizmowi około 500 kcal dziennie niepotrzebnej energii, która zostaje wchłonięta i przerobiona na tłuszcz. W efekcie czego możemy tyć 0.5kg na tydzień. Może się to wydawać niedużo, jednak po kilku miesiącach stajemy na wadze i jesteśmy zdumieni jak to się stało że jesteśmy o kilka kilogramów ciężsi.

A to tylko początek problemów

Objadanie się słodyczami prowadzi do nadwagi i otyłości a ten stan do kolejnych chorób (zobacz: skutki nadwagi). Do tego ciągłe wydzielanie się insuliny we krwi celem zbicia zbyt wysokiego poziomu cukru może prowadzić do insulinoodporności i rozwinięcia się stanu przedcukrzycowego, a gdy poziom cukru jest jeszcze wyższy, cukrzycy typu II. Tłumaczenie się, że tą chorobę odziedziczyliśmy już w genach może okazać się błędem (oczywiście nie zawsze).

Zbyt duża ilość cukru we krwi uszkadza również narządy w naszym organizmie

Tętnice, w których ciągle płynie wysoka ilość cukrów jest jak “pompowanie osadu przez małą rurkę, która w końcu zacznie się zapychać”. Efektem tego jest ryzyko uszkodzenia się niemal każdego organu w naszym organizmie. Przewlekła choroba lub niewydolność nerek, podwyższone ciśnienie krwi (co może być również powodem udaru) i wiele innych.

Chcesz zadbać o swoją skórę? Ogranicz cukier!

Zbyt wysoka ilość cukru we krwi powoduje także rozkładanie się kolagenu, który ma wpływ na przyśpieszone starzenie się skóry i zmarszczki. Kremy i maseczki typu anti-agging mogą się więc okazać nieskuteczne jeśli jemy zbyt dużo słodyczy…

 

1 KOMENTARZ

  1. Świetny artykuł! Niestety jestem dużym łasuchem… Słodycze to po prostu coś co kocham. Jednak jak widzę ta miłość może mnie zniszczyć. Dzięki, po przeczytaniu tego artykułu na pewno spróbuję coś z tym zrobić. No i oczywiście brzuch nie jest najmniejszy już od jakiegoś czasu… a w szkole byłem świetny w siatkę i dobrze wyglądałem… czas do tego wrócić…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Wpisz swoje imie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.