Zielony jęczmień – Opinie, dawkowanie, skutki uboczne

Zielony jęczmień jest jedną z najstarszych roślin, którą ceniono za swoje właściwości i lecznicze działanie. W Babilonie jęczmień stanowił powszechną walutę. W starożytnych Chinach postrzegany był jako symbol męskiej potencji z racji swojej włoskowatej budowy i nasion. Na Greckich monetach można było znaleźć rysunki jęczmienia a Rzymscy gladiatorzy zaś nazywani byli “Hordearii” – “jedzący jęczmień” i byli zdolni do podniesienia buntu, gdy podczas wojny zmniejszono im racje zboża.

Dziś, w związku z wzrostem popularności naturalnej medycyny i zdrowego odżywiania, młody zielony jęczmień przeżywa swoją popularność na nowo. Jego właściwości mogą pomóc nam oczyścić organizm, pozbyć się zbędnych kilogramów i uzupełnić w naszym organizmie zapas witamin. Jego działanie przeciwwirusowe i przeciwzapalne okazuje się być skuteczne podczas walki ze stanami zapalnymi, zmianami skórnymi i innymi chorobami. 

Zielony jęczmień skład

Sproszkowany sok z młodego jęczmienia ma najwięcej środków odżywczych i wykazuje najlepsze działanie lecznicze. W składzie młodego jęczmienia znajdziemy bardzo dużo składników mineralnych i witamin takich jak żelazo, magnez, wapno i cynk. Jest on również źródłem antyoksydantów (beta-karoten, wit. C i E).  

W składzie sproszkowanych liści z młodego jęczmienia zaś znajdziemy źródło rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, którego działanie przyśpiesza oczyszczanie układu pokarmowego z resztek jedzenia.

Dla porównania z pszenicą, młody jęczmień zawiera:

  • 25 razy więcej potasu
  • 37 razy więcej wapnia
  • 5 razy więcej żelaza
  • ponad 2 razy więcej magnezu

 

Dzięki swojemu działaniu przy odnowie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, został okrzyknięty 2 razy bardziej skuteczniejszym od szpinaku i najpełniejszym zasadotwórczym pożywieniem.

Duża zawartość chlorofilu jest również bardzo dużym plusem tej rośliny. Chlorofil jest nazywany “płynną energią słoneczną” ponieważ jego działanie można porównać do przebywania na słońcu. Dzięki regularnemu stosowaniu tej substancji nasza skóra zyska nieco ciemniejszą karnację i lepszy wygląd a organizm usprawni swoje funkcjonowanie.

Warto zauważyć, iż młody jęczmień jest produktem bezglutenowym, ponieważ jego zbiory odbywają się zanim roślina zaczyna wytwarzać tą substancję.

Ważne: Osoby uczulone na gluten powinny upewnić się pytając określonego producenta bądź skonsultować się z lekarzem dla pewności.

Źródło tabeli: “wpływ soku z młodego jęczmienia na cukrzycę” – Dr. Miroslav Lacina

Zielony jęczmień a odchudzanie

Zielony jęczmień odchudzanie, dieta

Nie znaleźliśmy niestety żadnych informacji potwierdzonych badaniami na temat tego, że zielony jęczmień ma znaczący wpływ na zrzucanie zbędnych kilogramów. Jak inne produkty na rynku jest to suplement diety i w połączeniu z właściwym odżywianiem z ruchem na pewno wspomoże walkę ze zbędnymi kilogramami.

Jego właściwości mogą wzmocnić nasz organizm podczas okresu redukcji i wspomóc regenerację, jednakże nie jest to “cudowny lek”, który sam za nas pozbędzie się kilogramów. Gdy pozbywamy się nadmiaru tłuszczu z organizmu to całe ciało jest obciążone ponieważ jest to pracochłonny proces. Wsparcie ze strony młodego zielonego jęczmienia jest jak najbardziej wskazane.

Proszek ze zmielonej trawy młodego zielonego jęczmienia zawierający dużą ilość błonnika pomoże oczyścić nasz układ pokarmowy i jelita co może być mieć pozytywne skutki na cały proces odchudzania i przyśpieszyć go nieco.

Młody jęczmień a cukrzyca

Młody jęczmień a cukrzyca

Zielony jęczmień jest zalecany osobom chorym na cukrzycę jako leczenie uzupełniające. Regularne stosowanie zmniejsza wahania poziomu cukru we krwi. Swoją właściwość zawdzięcza mukopolisacharydom i aktywnemu działaniu cynku, manganu i chromu. 

Ponadto chorzy na cukrzyce często mają niedobór witamin B, selenu i witaminy C. Wymienione składniki również znajdziemy w składzie zielonego jęczmienia.

Informacje te potwierdzone są badaniami wykonywanymi u osób chorych na cukrzyce, które miały za zadanie stwierdzić czy zielony jęczmień wpływa na poziom cukru w ich krwi. Obserwacja trwała od 3 do 6 miesięcy. Pacjenci w tym czasie spożywali młody jęczmień regularnie.

Badanych (40 osób) podzielono na 2 grupy: 

  • Osoby ze stwierdzoną cukrzycą typu II, które trzymały się diety i korzystały z anty-diabetyków w formie doustnej – 20 pacjentów
  • Osoby z cukrzycą II typu korzystające z insuliny.

 

Wpływ młodego jęczmienia zarówno u pierwszej jak i u drugiej grupy nie pogarszał stanu badanych. U chorych na diecie, którzy korzystali z anty-diabetyków, stwierdzono obniżenie poziomu glikemii i wartości GHBA . U pacjentów z drugiej grupy obniżyła się przede wszystkim laboratoryjna wartość glikowanej proteiny, prościej mówiąc zaobserwowano długotrwały spadek poziomu glikemii.

 

Młody zielony jęczmień cena, gdzie kupić

Cena jest tutaj zależna od formy z jakiej korzystamy z jego właściwości. Na rynku znajdziemy sproszkowany sok, sproszkowane liście młodego jęczmienia lub tabletki. Każda z tych form ma swoje wady i zalety (o czym będziemy się rozwodzić poniżej).

Kup zielony jęczmień w najniższej cenie Kliknij tutaj

(Porównaj ceny z ponad 40 sklepów i wybierz najlepszy produkt dla siebie)

 

Cena sproszkowanego soku z młodego jęczmienia jest dość wysoka w porównaniu z innymi produktami z działu naturalnej medycyny (np. ostropestu). W sieci możemy znaleźć ten specyfik w cenach (+/-) od 40 do 60 złotych za 100 gram. Cena produktu zależna jest od producenta i certyfikatów jakie posiada.

Warto zwrócić uwagę na to, aby produkt był świadomego pochodzenia i przestrzegał norm jakości. Cena nie powinna tutaj być głównym czynnikiem miary jakości. To że coś jest droższe, wcale nie znaczy, że jest lepsze. Z drugiej strony produkt dobrej jakości jest wart swojej ceny.

Ważne: Sprawdzaj dokładnie skład i nazwę produktu. Istnieje duża różnica pomiędzy sproszkowanym sokiem a sproszkowanymi liśćmi młodego jęczmienia.

Sproszkowane liście z młodego jęczmienia zaś są o wiele tańsze. Powodem tego jest znacznie łatwiejszy proces obróbki i przygotowania produktu do sprzedaży a także zmniejszone właściwości. Możemy go kupić już za około 15 złotych.

Zielony jęczmień w tabletkach dostępny jest na rynku w cenie od 8 do ponad 100 złotych. Cena zależna jest od stopnia skondensowania produktu i tego na jakiej bazie został wykonany – tutaj również istotnym faktem jest to, z czego został wykonany dany specyfik jest ważne. Warto zwrócić uwagę również na dawkowanie. Niektóre preparaty posiadają więcej tabletek w opakowaniu, jednak jedna dawka to aż 5-6 kapsułek co dodatkowo może być problemem przy spożywaniu (szczególnie u osób, które mają problem z połykaniem dużych tabletek).

Sproszkowany sok z młodego jęczmienia

Młody jęczmień sproszkowany

Gdy wymieszamy go z wodą to uzyskamy napój o intensywnie zielonym kolorze co świadczy o dużej zawartości chlorofilu i innych składników. Na opakowaniu produktów (i w opisach podczas zakupu przez internet) zawierających sproszkowany sok natkniemy się na tabelę opisującą zawartość odżywczą.

Proces, przez który musi przejść młody jęczmień aby uzyskać sproszkowany sok jest skomplikowany i wymagane jest tutaj przestrzeganie określonych norm aby nie stracił on swoich wartości odżywczych. Dlatego jego cena jest wysoka.

Z młodego jęczmienia najpierw pozyskuje się sok a następnie suszy się go w niskiej temperaturze (nie dłużej niż 2 minuty) i określonych warunkach. Końcowy produkt jest szczelnie zamykany w opakowaniu nie przepuszczającym światła. Nasłonecznienie proszku powoduje utratę jego właściwości odżywczych.

Zalety:

  • Bardzo dobra przyswajalność składników
  • Brak błonnika ograniczającego przyswajanie właściwości jęczmienia
  • Żywy enzymatycznie
  • Bardziej skondensowana forma – więcej właściwości w mniejszej dawce

Wady:

  • Wyższa cena
  • Smak

Sproszkowane liście z młodego jęczmienia

Sproszkowane liście młodego jęczmienia

Wytwarzane na bazie trawy (liści) młodego jęczmienia, które suszy się wysokich temperaturach. Już sam ten proces pozbawia roślinę swoich właściwości odżywczych. Co prawda zawiera on pewną część składników mineralnych i witamin jakie ma nam do zaoferowania ta roślina, lecz przy stosowaniu nie uświadczymy działania ważnych związków czynnych biologicznie takich jak np. enzymy. Ostateczna jakość produktu zależy oczywiście także od producenta. 

Dzięki dużej zawartości błonnika możemy spodziewać się przeczyścimy układ pokarmowy i pobudzimy jelita do pracy. Nie jest on zalecany osobom z problemami jelitowymi ponieważ może je podrażniać. Dodatkowo podczas procesu suszenia może dojść do powstania produktów ubocznych takich jak chociażby feoforbidy (alergeny) – ważne dla alergików.

Sproszkowane liście młodego jęczmienia można poznać po tym, że nie rozpuszczą się w pełni jak w przypadku sproszkowanego soku a roztwór się rozwarstwi. Konsystencja jest bardziej mętna i przeźroczysta.

Zalety:

  • Nieduża cena produktu z racji łatwiejszych sposobów obróbki
  • Dzięki dużej ilości błonnika uzyskujemy lepszy efekt czyszczący układ pokarmowy

Wady:

  • Błonnik ogranicza wchłanialność witamin
  • Możliwy efekt przeczyszczający u osób z wrażliwym żołądkiem
  • Słabsze działanie właściwości na których nam zależy
  • Dużo mniejsza ilość właściwości w jednej jednostce produktu w porównaniu do sproszkowanego soku

Młody jęczmień w tabletkach

Młody jęczmień w tabletkach jest najbardziej doceniany wśród osób, które całkowicie nie tolerują smaku soku. Należy zwracać uwagę na bazie czego zostały zrobiony dany produkt. Na rynku znajdziemy wiele tabletek, szczególnie tańszych, które bazują na zmielonej trawie a nie soku.

Niektórzy producenci nie precyzują informacji w wystarczający sposób. Możemy napotkać takie sformułowania jak: “Wyciąg z młodego jęczmienia ekologicznego”. Ciężko wyznać się czy jest to baza dobrej jakości czy nie. 

Jeśli zależy nam na wysokiej jakości tabletek to warto poszukać “młodego jęczmieia w kapsułkach”, gdzie jest wyraźnie napisane, że został stworzony na podstawie sproszkowanego soku. Proces tworzenia tabletek może również dodatkowo umniejszyć działanie specyfiku. Kapsułki są zazwyczaj wypełnione po prostu sproszkowanym sokiem, który rozpuszcza się w żołądku.

 

Młody zielony jęczmień – jak stosować?

Najprostszym sposobem jest przygotowanie koktajlu. Do jego potrzebujemy 1, 2 gram produktu w formie sproszkowanej (+/- 1 łyżeczka stołowa) i wody o temperaturze pokojowej. Lodowata lub gorąca woda może umniejszyć jego właściwości z racji “żywych enzymów” w składzie. Całość łączymy w wstrząsając (można użyć do tego shakera lub innego pojemnika w z zakrętką) bądź mieszając łyżką.

Przygotowany koktajl najlepiej wypić w ciągu pierwszych kilku minut po rozpuszczeniu ponieważ wtedy ma najwięcej właściwości. Jego smak przez wielu opisywany jest jako niezbyt zachęcający, jednak należy pamiętać że pijemy go dla zdrowia a nie dla smaku. Po pewnym czasie powinniśmy się przyzwyczaić.

Istnieje także inna alternatywa, która powinna polepszyć smak. Mianowicie możemy skomponować koktajl z użyciem mleka roślinnego np. ryżowym lub migdałowym. Staje się ono dość popularne i powinniśmy znaleźć je w sklepie spożywczym / supermarkecie.

Innym rozwiązaniem jest koktajl na bazie młodego jęczmienia, i słodkich owoców jak daktyle, melon, banan itd. Sama roślina ma dużą zawartość chlorofilu (dzięki niej rośliny mają kolor zielony), jednak możliwe jest zamaskowanie zapachu.

Zielony jęczmień skutki uboczne

Zielony jęczmień sam w sobie nie ma żadnych toksycznych związków i nie powinien zaszkodzić. Niemniej jednak osoby z wrażliwym żołądkiem powinny zrezygnować z proszku z mielonej trawy jęczmiennej z racji dużej zawartości błonnika w swoim składzie. Prowadzi to, do dość agresywnego oczyszczania w porównaniu do innych suplementów diety z działu naturalnej medycyny. Warto spróbować zatem stopniowo dozować specyfik i przetestować go na swoim organizmie indywidualnie.

W przypadku wątpliwości bądź widocznych, uciążliwych skutków ubocznych należy skonsultować się z lekarzem.

Podsumowanie

Młody zielony jęczmień to roślina używana od lat. W jej składzie znajdziemy wiele witamin, minerałów i związków, które pozytywnie wpływają na nasz organizm. Nie ma dużego wpływu na sam proces odchudzania, jednak warto korzystać z niego podczas diety. Osoby chore na cukrzyce powinny wypróbować jej działanie na swoim organizmie.

Młody jęczmień możemy kupić w postaci sproszkowanego soku, sproszkowanych liści i w tabletkach. Każda z tych form ma swoje wady i zalety. Możemy go spożywać jako koktajl. Smak jest niezbyt zachęcający, jednak po dodaniu owoców lub mleka roślinnego jest całkiem znośny.

Nie zawiera żadnych toksyn, osoby z nadwrażliwością żołądka powinny uważnie dozować młody jęczmień.

Jak każdy specyfik z medycyny naturalnej, zielony jęczmień nie zastąpi w 100% leków, jednak może okazać się rośliną której właściwości będą działać zbawiennie na nasz organizm. Jak najbardziej polecamy wypróbowanie zielonego jęczmienia.

Artykuł stworzony na bazie wiedzy:

 


Zobacz także nasze inne artykuły:

Post Author: Jakub

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (No Ratings Yet)
Loading...

1 thought on “Zielony jęczmień – Opinie, dawkowanie, skutki uboczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *