Mleko kokosowe – Przepis, właściwości zdrowotne, cena

Mleko kokosowe wytwarzane jest z miąższu kokosa. Nie występuje ono naturalnie w płynnej formie, jednak zawiera więcej wartości odżywczych od wody kokosowej i jego forma jest bardziej skondensowana.  Mleko kokosowe, zarówno jak olej kokosowy, staje się coraz popularniejsze wśród osób pragnących zdrowo się odżywiać i dbać o swój organizm. W Polsce można go kupić w niemal każdym sklepie spożywczym bądź supermarketach typu Biedronka czy Tesco.  Jest świetnym zamiennikiem mleka pochodzenia zwierzęcego, ma dobry smak i dużo wartości odżywczych.




Skład mleka kokosowego

Mleko kokosowe jest bardzo kaloryczne, 100 gram zawiera średnio 25 gram kwasów tłuszczowych (w zależności od ilości wody użytej podczas procesu produkcji) Warto zauważyć, że są to średnio nasycone kwasy tłuszczowe, które nie są tak szkodliwe. Organizm jest w stanie łatwiej je rozłożyć podczas trawienia i większość z nich zamieniana jest na energię i nie odkłada się w organizmie.  Mleko kokosowe zawiera w swoim składzie dużą ilość składników odżywczych,  100 gram jest w stanie zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na: żelazo, selen i magnez (w 9 procentach), miedź (w 13 procentach) i mangan (w 46 procentach).
W 100 g:

  • Wartość energetyczna (kcal) 229
  • Tłuszcz 24 g    
  • Kwasy tłuszczowe nasycone 21 g    
  • Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,3 g    
  • Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 1 g    
  • Cholesterol 0 mg    

 

  • Sód 15 mg    
  • Potas 263 mg    
  • Węglowodany 6 g    
  • Błonnik 2,2 g    
  • Cukry 3,3 g    
  • Białko 2,3 g    

 

  • Witamina A    0 IU   
  • Kwas askorbinowy    2,8 mg
  • Wapń    16 mg    
  • Żelazo    1,6 mg
  • Magnez    37 mg

Jak wybrać dobre mleko kokosowe?

Mleko kokosowe

Jak w przypadku niemal każdego produktu związanego ze zdrowym odżywianiem, należy zwracać uwagę na skład i pochodzenie produktów które kupujemy jeśli zależy nam na jego właściwościach. Podstawowe składniki jakie są niezbędne w mleko kokosowym to ekstrakt z kokosa i woda. Im więcej substancji chemicznych, sztucznych dodatków i emulgatorów ma mleko, tym gorsze jest jakościowo.

Dodatkowo naturalne mleko powinno mieć jak najkrótszą datę ważności. Jeśli zrobimy mleko kokosowe w domu, to możemy go używać maksymalnie 3-4 dni. Dodatkowo odtłuszczone mleko kokosowe z pewnością traci na swoich właściwościach ponieważ w proces ten zaangażowane są dodatkowe substancje chemiczne i końcowy skład produktu jest uboższy nie tylko w tłuszcz, lecz także w niezbędne składniki odżywcze.

Kupując mleko z kokosa powinniśmy zwrócić uwagę również na jego opakowanie. Często mleko pakowane w opakowania kartonowe jest gorszej jakości niż produkt z puszki. Mleko w puszce jest bardziej zagęszczone i posiada mniej substancji aromatyzujących, polepszaczy smaku itd. Proporcje w składzie produktu są również istotne. Idealne, nieodtłuszczone mleko kokosowe powinno zawierać w swoim składzie ok. 85% ekstraktu z kokosa i 15% wody. Im bardziej produkt oddala się od tych wartości tym jest gorszej jakości.

Przepis na mleko kokosowe

Domowe mleko kokosowe wydaje się lepszym rozwiązaniem od produktu ze sklepu. Po pierwsze mamy całkowitą kontrolę nad jego jakością, po drugie cena jest o wiele niska (możemy zaoszczędzić od 5 do 7 złotych na litrze).

Przepis na mleko kokosowe jest bardzo prosty i może je wykonać każdy, bez potrzeby używania skomplikowanych urządzeń. Będziemy do tego potrzebować wody mineralnej oraz wiórek kokosowych z dobrego źródła bez sztucznych dodatków i siarki. Najlepiej udać się w tym celu do sklepu ze zdrową żywnością. Aby przygotować mleko kokosowego musimy mieć również miskę, sitko i blender.

Składniki:

  • 1. Szklanka wiórek kokosowych
  • 4 szklanki wody mineralnej

Przygotowanie:

  1. Podgrzewamy wodę w garnku aby była gorąca (nie dopuszczając do wrzenia)
  2. Do 2 szklanek wody dodajemy wiórki i blendujemy przez około 3 minut.
  3. Przelewamy mleko przez sitko i wyciskamy wiórki na sitku za pomocą łyżki
  4. Wiórki ponownie zalewamy 2 szklankami wody, blendujemy i znów przelewamy przez sito.
  5. Mleko kokosowe przelewamy do szklanego naczynia – butelki lub słoika

Tak przygotowane mleko kokosowe możemy przechowywać przez 3-4 dni.

Właściwości mleka kokosowego

Jak napisaliśmy wyżej, mimo tego, że mleko kokosowe w dużej ilości składa się z kwasów tłuszczowych, to jest częstym składnikiem w diecie wegan i osób chcących prowadzić zdrowy tryb życia. Wiele osób przekonało się do mleka z kokosa z racji jego właściwości, które opiszemy poniżej oraz badań negujących powszechne założenia, że wszystkie średnio nasycone kwasy tłuszczowe są szkodliwe.

 

Mleko kokosowe a odchudzanie

Co prawda nie istnieją dokładne badania z udziałem mleka kokosowego, lecz w tym przypadku możemy wyręczyć się setkami badań na temat oleju kokosowego, który zawiera te same, średnio nasycone kwasy tłuszczowe i jest polecany przez wielu znanych trenerów personalnych nawet podczas diety redukcyjnej. Tłuszcze nasycone o średniej długości łańcucha są metabolizowane przez organizm w znacznie łatwiejszy sposób niż popularne kwasy tłuszczowe.

Większość uzyskanej energii jest wykorzystywana przez organizm do utrzymania prawidłowych funkcji i pracy organizmu, co dodatkowo pobudza metabolizm. Dodatkowo zmniejsza się nasz apetyt, przez co nie mamy ochoty na niezdrowe i  wysokokaloryczne posiłki i w połączeniu z aktywnością fizyczną i odpowiednią dietą, organizm otrzyma bodziec nie tylko do nie odkładania tkanki tłuszczowej ale nawet jej redukcji poprzez przyśpieszenie metabolizmu. 

Czy mleko kokosowe podnosi cholesterol?

Mleko kokosowe a cholesterol

Jest to kolejne z uogólnionych założeń z góry narzuconych na nasycone kwasy tłuszczowe. Kwasy tłuszczowe o średniej długości łańcucha przyczyniają się do redukcji złego poziomu cholesterolu i poprawiają prawidłowy poziom dobrego cholesterolu w organizmie.

W badaniu, które potwierdza to założenie brało udział kilkudziesięciu mężczyzn, którzy przez okres 8 tygodni dodawali mleko kokosowe do śniadania w postaci owsianki, 5 razy w tygodniu. Po zakończeniu doświadczenia okazało się, że poziom złego cholesterolu obniżył się oraz zaobserwowano wzrost poziomu dobrego cholesterolu średnio o 18 procent.

Dla porównania wykonano podobne badanie, zastępując mleko kokosowe, sojowym. Wyniki były mniej imponujące. Podczas drugiego badania odnotowano wzrost poziomu dobrego cholesterolu tylko na poziomie 3 procent.

Badania te oczywiście muszą być dokładniej zweryfikowane i potwierdzone zanim będzie można wysnuć całkowicie całkowicie pewną tezę, że mleko kokosowe w dużym stopniu przyczynia się do obniżania poziomu złego cholesterolu, jednak w tym momencie są na tyle jasne aby osoby z podwyższonym poziomem złego cholesterolu mogły dodać go do diety jako zamiennik mleka innego źródła. Należy jednak oczywiście zwrócić uwagę na jego ilość, ponieważ zbyt duża ilość tłuszczów w diecie z pewnością przyczyni się do wzrost cholesterolu i pogorszenia pracy organizmu.

Wpływ mleka kokosowego na stany zapalne i działanie przeciwbakteryjne

Średnio nasycone kwasy tłuszczowe mają wpływ na redukcję przewlekłych stanów zapalnych w organizmie, które mogą powstawać na skutek wielu chorób takich jak chociażby reumatyzm.

Dodatkowo, kwas laurynowy, również zawarty w mleku kokosowym, pozwala na skuteczniejszą eliminację bakterii i wirusów z organizmu, zmniejszając ryzyko postępowania infekcji.




Mleko kokosowe w kuchni

Mleko kokosowe jest coraz częściej używanym produktem również w kuchni. Jego zastosowanie jest bardzo szerokie. Może być dodatkiem do śniadań w postaci owsianki a także jest dobrym zagęszczaczem sosów i zup wzbogacając jednocześnie ich smak. Możemy ubić go jak śmietanę i dodawać do deserów oraz użyć jako bazę do lodów. Te rozwiązania z pewnością docenią weganie i alergicy. Stosując pełnotłuste mleko kokosowe w kuchni należy jednak pamiętać o tym iż jest ono o wiele bardziej kaloryczne niż to pochodzenia zwierzęcego.

Pistacje (ORZECHY Pistacjowe) - Właściwości, kalorie, cena

Post Author: Jakub

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *