Kasza jaglana – Właściwości, wpływ na odchudzanie, detoks

Kasza jaglana to częsty składnik diety zarówno kulturystów jak i kobiet chcących zrzucić zbędne kilogramy. Jej zaletami są: duża zawartość składników odżywczych w składzie które dobroczynnie wpływają na nasz organizm oraz świetna dawka energii na każdą porę dnia. Wśród zalet kaszy jaglanej możemy wyróżnić również to, że można wykorzystać ją w bardzo wielu posiłkach. Od dań głównych po śniadania i desery. W tym artykule dowiesz się najważniejszych informacji o kaszy jaglanej. 

W księgarniach możemy znaleźć książki poświęcone kaszy jaglanej takich autorów jak Beata Pawlikowska – “Kasza Jaglana” czy też Marek Zaremba – “Jaglany Detoks”. Opisywane są w nich nie tylko przepisy, lecz również sposoby na skuteczne odchudzanie, poprawę funkcjonowania organizmu, detoks i wspomaganie w leczeniu różnych chorób. Często sięgają po nią również wegetarianie i weganie z racji dużej ilości łatwo przyswajalnego źródła białka.

 

Kasza jaglana skład 

Kasza jaglana w swoim składzie posiada szereg cennych składników. Znajdziemy w niej między innymi krzemionkę, która dobrze wpływa na paznokcie skóry i włosy, krzem a także duże ilości lecytyny, witaminy E i potasu, co wpływa pozytywnie na naszą koncentrację i pamięć. 

Spożywając dziennie 100 g kaszy jaglanej, pokryjemy 1/3 zapotrzebowania organizmu na żelazo (jest to jedno z najlepszych źródeł żelaza wśród kasz) i magnez. Krzemionka, również zawarta kaszy ma pozytywny wpływ między innymi na stawy i zdrowy wygląd skóry oraz utrzymuje elastyczność naczyń krwionośnych, zapobiegając tym samym odkładaniu się w nich związków tłuszczowych.

Swój żółty kolor zawdzięcza karotenowi w swoim składzie (istnieją również odmiany o barwie półprzeźroczystej – posiadają one większą ilość białka w składzie).

Kasza jaglana - złoty kolor

Kasza jaglana ma dość wysoki indeks glikemiczny, co oznacza że szybko podnosi poziom cukru we krwi w porównaniu z innymi kaszami. Mimo to spożywają ją osoby aktywne fizycznie i odchudzające się z racji jej właściwości i dużej zawartości witamin oraz minerałów w składzie (w diecie redukcyjnej oraz w przypadku dużej aktywności fizycznej organizm ma na nie duże zapotrzebowanie). W 100 gramach kaszy jaglanej znajdziemy również dużą ilość białka – ok. 11 gram.

Jaglany detoks

 

Właściwości kaszy jaglanej 

  • Wpływ kaszy jaglanej na depresję – Oczywiście nie możemy porównać jej właściwości do suplementacji specjalistycznymi lekami na depresję, jednak badania wykazały, że tryptofan zawarty w kaszy jaglanej okazuje się dobrym sprzymierzeńcem w walce z depresją. Działa on na zasadzie neutralizacji szkodliwego wpływu stresu na organizm. Jest również ważnym aminokwasem, biorącym udział w wytwarzaniu hormonu szczęścia. Warto zauważyć także, że ważne jest dbanie o odpowiedni dobór posiłków tak, aby dostarczać  odpowiednią ilość tryptofanu – nasz organizm nie jest go w stanie wyprodukować samodzielnie.

 

  • Jaglany detoks – Jest to dość popularne rozwiązanie wśród osób, które dbają o swój organizm. Kasza jaglana dzięki swoim właściwościom jest w stanie oczyścić organizm z wielu toksyn, wolnych rodników powodujących stany zapalne oraz przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia raka. Jest to świetna alternatywa oczyszczania organizmu dla osób, które nie są przekonane do głodówki czy też detoksu za pomocą soków. Co ważne, nie jest to drastyczny detoks, wywołujący problemy żołądkowe i pogorszenie samopoczucia.

 

  • Kasza jaglana kontra grypa i przeziębienie – Dzięki swoim właściwościom rozgrzewającym i oczyszczającym nadmiar wydzieliny z nosa i gardła, kasza jaglana okazuje się również świetnym wsparciem w przypadku sezonowej grypy i przeziębienia. Dodatkowo, regularne spożywanie kaszy jaglanej wzmacnia odporność organizmu, co pozwoli nam lepiej uchronić się przed chorobą.

 

  • Skuteczne odchudzanie – Co prawda kasza jaglana jest dość kaloryczna i posiada wysoki indeks glikemiczny w porównaniu np. do kaszy gryczanej, jednak warto zadbać o jej regularne spożywanie nawet podczas diety redukcyjnej. Przyczynia się ona bowiem między innymi do detoksu organizmu z toksyn i oczyszczania jelit ze złogów, co jest ważne przy redukcji wagi. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie posiłków z kaszą jaglaną przed lub po wysiłku fizycznym. W ten sposób dostarczymy organizmowi wielu ważnych składników odżywczych oraz uzupełnimy zapasy glikogenu w mięśniach, pozwalając na właściwą regenerację organizmu. Spożywając kaszę jaglaną w połączeniu z dobrej jakości tłuszczami roślinnymi, nasz organizm otrzymuje sporą, łatwo przyswajalną dawkę energii.

 

  • Właściwości odkwaszające – We współczesnej diecie znajduje się wiele produktów wysoko przetworzonych, które zakwaszają nasz organizm. Zakwaszenie organizmu jest niekorzystnym stanem, który powoduje wiele chorób i utrudnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Kasza jaglana jest jednym z produktów, które pozwolą nam przywrócić naturalny stan kwasowo-zasadowy w organizmie.

 

  • Idealna dla wegan i osób nie tolerujących glutenu – Kasza jaglana nie zawiera glutenu a także posiada dużą ilość białka w swoim składzie – 11 gram na 100 gram łatwo przyswajalnego białka, sprawia to ze jest dobrym składnikiem diety dla wegan i wegetarian, których dieta może być niewystarczająco bogata w białko.

Jak wybrać dobrą kaszę jaglaną?

Istnieje wiele odmian kaszy jaglanej. W sklepach możemy kupić ją od wielu producentów w szerokim zakresie cenowym. Z jej jakością niestety również bywa różnie. Najlepszym rozwiązaniem jest przetestowanie produktów kilku różnych producentów i wybranie odpowiedniego. Spoglądając na opakowania należy zwrócić uwagę na to aby produkt pochodził z polskich upraw ekologicznych.

Kasza jaglana

Jakość kaszy jaglanej możemy ocenić również po smaku a także podczas płukania – im więcej szumowin pozostanie w wodzie, tym produkt jest gorszej jakości. Przechowywanie kaszy jaglanej jest również dość istotne. Należy przeznaczyć w tym celu szczelnie zamknięte pojemniki. W przypadku niewłaściwego przechowywania, kasza jaglana jest skłonna do chłonięcia wilgoci, co negatywnie wpływa na jej smak.

Przygotowanie kaszy jaglanej – przepisy

Jak już pisaliśmy, dostępna jest bardzo duża ilość przepisów na przygotowanie kaszy jaglanej, co pozwala na szerokie urozmaicenie i możliwości wdrożenia jej do diety. Przed przystąpieniem do przygotowania posiłków z kaszą jaglaną, należy:

  • Wypłukać ją w sitku pod bieżącą a następnie zalać wrzątkiem i wyparzyć. Wiele źródeł zaleca zalanie kaszy jaglanej wodą a następnie odstawienie jej na kilka godzin (a nawet na całą noc). Taki zabieg pozwala pozbyć się gorzkiego smaku i kwasu fitynowego, który obniża wchłanialność witamin z posiłków.
  • Pamiętać, że zawarte w kaszy jaglanej witaminy z grupy D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach. Warto zatem zadbać aby spożywać ją z tłuszczem, najlepiej roślinnym, tłoczonym na zimno. Podczas gotowania można dodać do garnka łyżkę oleju kokosowego
  • Zadbać o odpowiedni garnek do gotowania. Garnki z cienkim dnem mogą się przepalić przed upływem czasu potrzebnego do ugotowania.

Poniżej prezentujemy 2 sposoby na przygotowanie kaszy jaglanej:

Gotowana kasza jaglana

  1. Kasze jaglaną płuczemy w zimnej wodzie 2-3 razy (do momentu gdy woda staje się klarowna)
  2. Wlewamy wodę do garnka w proporcji 2:1 i dodajemy kaszę jaglaną oraz tłuszcz rośliny (np. olej kokosowy)
  3. Dodajemy sól (zwykłą, morską bądź himalajską) Można dodać również 2-3 ziarna kardamonu, plaster świeżego imbiru bądź korę cynamonu dla poprawienia aromatu
  4. Gotujemy pod przykryciem przez około 8-15 minut bez mieszania (czas zależny od producenta i jego wytycznych podanych na opakowaniu)
  5. Kasza jest gotowa do spożycia

Prażona kasza jaglana

  1.  Wsypujemy kaszę jaglaną do rozgrzanego garnka
  2. Prażymy mieszając aż do uwolnienia orzechowego zapachu
  3. Wlewamy gorącą wodę do garnka, płuczemy kaszę, odlewamy wodę i wlewamy czystą, gorącą wodę w proporcji 2:1
  4.  Doprawiamy solą (zwykłą, morską lub himalajską)
  5. Gotujemy pod przykryciem przez ok. 10 minut bez mieszania
  6. Kasza jest gotowa do spożycia

Prażona kasza jaglana ma nieco inne właściwości. Osusza wilgoć w organizmie i ogrzewa wychłodzone narządy. Najlepiej wpływa na śledzionę. Warto przygotować ją w ten sposób w przypadku przeziębienia lub grypy.

Podsumowanie

Jak widać, kasza jaglana jest zdecydowanie niedoceniana w Polskiej kuchni. Posiada niezliczone właściwości pozytywnie wpływające na nasz organizm. Oczyszcza, wspiera odchudzanie, odkwasza organizm, nie zawiera glutenu, posiada wiele ważnych pierwiastków, witamin i minerałów. Kasza jaglana polecana jest także w przypadku chorób jelit, wątroby, nerek i problemów z trzustką.

Dzięki swojemu działaniu rozgrzewającym, poleca się ją także przy wyziębieniu organizmu. Wśród produktów zbożowych jest ona najbardziej lekkostrawna.  Nie bez powodu poświęcono jej wiele badań i książek. Niemal każdy powinien wdrożyć ją do swojej diety. Za jej zaletami opowiada się również bardzo dużo sposobów jej przygotowania. W sieci znajdziemy książki i artykuły z przepisami na śniadanie, obiad czy kolację.

 

Zobacz również:  Witamina A - Właściwości, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

Post Author: Jakub

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *