Guarana – Właściwości, opinie, skutki uboczne

Guarana (Paullinia cupana) – to pnącze pochodzące z Ameryki Środkowej i Południowej. W medycynie ludowej krajów z tamtych rejonów zapisała się ona jako lek na wiele dolegliwości oraz jako naturalny stymulant.

Najwięcej właściwości przypisuje się nasionom tej rośliny – znajdziemy w nich najwięcej składników takich jak kofeina. To właśnie na ich bazie tworzone są wszystkie popularne preparaty zawierające guaranę. Do dziś jest dobrze znana i popularna w Ameryce Łacińskiej jako środek pobudzający, stymulujący, podnoszący temperaturę ciała, przeciwbólowy i pozwalający na zmniejszenie pragnienia i głodu.

Guarana roślina

W naszych rejonach zaś jest najbardziej popularnym składnikiem tzw. spalaczy tłuszczów, które są mieszanką ekstraktu z roślin o zbliżonym działaniu jak chociażby grejpfrut, czerwona pomarańcza czy zielona kawa. Sportowcy korzystają z nich najchętniej podczas końcowego okresu redukcji tkanki tłuszczowej, gdy organizm jest już wyczerpany ciągłą utratą swoich zapasów. Pozwalają wykrzesać z siebie więcej podczas treningu, pozwalają zmniejszyć apetyt i lepiej funkcjonować w ciągu dnia.

Guarana a odchudzanie

Ekstrakt z guarany

Guarana zawdzięcza swoje właściwości m. in. dzięki dużej zawartości kofeiny w swoim składzie. Podczas, gdy kawa posiada ok. 1-3% kofeiny, guarana ma jej aż 4-6%. Jak już pisaliśmy, dodatkowo jest ceniona przez osoby, których dieta jest nakierowana na utratę tkanki tłuszczowej z racji swoich właściwości tłumiących apetyt i uczucie głodu.

Naruszając ten temat należy w rozwiać pewien mit kreowany przez media i marketing jako że “guarana spala tłuszcz”. Owszem, ma właściwości, które pozwalają na lepsze wydatkowanie energii i tym samym utratę tkanki tłuszczowej. Jednak podczas suplementowania się tym specyfikiem musimy zadbać także o inne aspekty związane z odchudzaniem jak: odpowiednia dieta, ruch, regeneracja i nawodnienie organizmu.

Uwaga: Spożywanie bardzo małych ilości pożywienia oraz suplementacja takimi specyfikami jak guarana, może co prawda przyczynić się do wydajniejszego spalania tkanki tłuszczowej w krótkim okresie czasu, jednak jest niezdrowe i może prowadzić do późniejszych problemów z funkcjonowaniem organizmu.  Ponadto najczęściej prowadzi do efektu jo-jo. Warto zadbać o dobrze zbilansowaną dietę i ruch w pierwszej kolejności.

 

Guarana na pobudzenie, koncentrację i pamięć

Roślina ta, znana jest również z właściwości wpływających na koncentrację i jako naturalny stymulant układu nerwowego. Zawdzięcza to kofeinie oraz dwóm innym związkom o podobnym działaniu: teobrominie i teofilinie. Często, gdy dopada nas zmęczenie, w momentach gdzie rezerwy sił fizycznych i psychicznych się kończą sięgamy po preparaty zawierające kofeinę aby przetrwać kryzys.

Działanie kofeiny polega na zwiększeniu poziomu hormonu szczęścia (serotoniny) oraz adrenaliny i dopaminy. W efekcie praca naszego serca przyśpiesza i naczynia krwionośne rozszerzają się. W tym przypadku zastąpienie kofeiny guaraną jest bardziej efektywne z racji większej zawartości kofeiny i innych związków.  Guarana jest także dobrym zamiennikiem kawy dla osób, które mają problemy żołądkowe po wypiciu tej czarnej substancji.

 

Inne zalety guarany

Guarana posiada również właściwości, które pozwalają na zwalczanie wielu bakterii z organizmu. Działanie tego środka jest także opisywane jako wspomagacz oczyszczania organizmu ze względu na przyśpieszenie pracy serca i rozszerzenie naczyń krwionośnych co z kolei pozwala na szybsze wydalanie toksyn z organizmu.

Rozszerzenie naczyń krwionośnych wiąże się również z rozluźnieniem tętnic ślimakowych prącia oraz mięśni gładkich. Pozwala to na sprawniejszy dopływ krwi i niweluje zaburzenia erekcji u mężczyzn. [źródło]

 

Dawkowanie guarany i skutki uboczne

Guarana powder

Odpowiednie dawkowanie tej substancji jest zależne od wagi, wieku i chorób konkretnej osoby. Chorzy na cukrzycę, nadciśnienie, choroby serca a także kobiety w ciąży i karmiące piersią powinni skonsultować przyjmowanie guarany z lekarzem bądź farmaceutą. Nie zalecamy stosowania tego specyfiku na własną rękę w przypadku wystąpienia tych chorób bądź ciąży.

Osobom zdrowym nie zaleca się stosować preparatów zawierających więcej niż 400mg kofeiny dziennie. Preparaty zwierające guaranę takie jak spalacze tłuszczu, przed treningówki dla sportowców itd. zawierają bardzo różne stężenie kofeiny. Najlepszym rozwiązaniem jest stosować się do zaleceń ulotek lub informacji na opakowaniu.

Spożycie zbyt dużych ilości środków zawierających guaranę może powodować krótkotrwałe problemy jakie jak nadpobudliwość, problemy ze snem, napady lękowe a w dłuższych okresach czasu nawet problemy z sercem i ciśnieniem.  Warto pamiętać, iż nasz organizm nie może być ciągle stymulowany takimi substancjami w zbyt dużych ilościach. Musi mieć przerwę na regenerację i odpoczynek.

Osoby planujące korzystać z guarany w celach redukcji tkanki tłuszczowej również powinny o tym pamiętać. Połączenie substancji stymulujących z wyczerpującym treningiem i nieodpowiednią dietą może prowadzić do rozregulowania metabolicznego, problemów hormonalnych i innych zniszczeń w organizmie.

Gdzie kupić guaranę i jaka jest jej cena?

Guarana dostępna jest w formie proszku i tabletek. Można ją nabyć w sklepach z odżywkami, ze zdrową żywnością, sklepach internetowych, a nawet w niektórych sklepach spożywczych. Jak już pisaliśmy, istnieje na rynku wiele produktów, które są mieszanką innych substancji pobudzających. Jeśli szukamy środka w celach redukcji tkanki tłuszczowej to najlepiej kupić produkty zawierające połączenie z np. ekstraktem z gorzkiej pomarańczy, zielonej herbaty, kakao, pieprzu kajeńskiego, imbiru, zielonej kawy, pieprzu czarnego itd.  Jest to wystarczający bodziec dla organizmu aby kontynuować redukcję tkanki tłuszczowej.

Guarana - najpopularniejsze produkty

Jeśli zaś naszym celem jest odstawienie kawy i przerzucenie się na kofeinę to również mamy do wyboru dwie opcje: tabletki i proszek. Cena waha się w granicach od 15 do 35 złotych za 90 tabletek. Natomiast za kilogram mielonej guarany zapłacimy 60-100 złotych. Taki zapas wystarczy nam na długo.

Przy zamianie kawy na guaranę warto obliczyć ile mniej więcej spożywaliśmy kofeiny w postaci jednej kawy i dawkować się taką samą ilością w postaci guarany. Przy dobraniu odpowiedniej dawki, nie zauważymy spadków energii, efektywności i skupienia w ciągu dnia.

Zobacz również:  Olej kokosowy - Opinie, właściwości, zastosowanie

Post Author: Jakub

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *